Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


 

JÁTÉK
 
„Az, ahogyan egy csecsemő vagy kisgyermek játszik, az, amiben örömét leli, és ahogyan mások kezdeményezésére reagál, igen megbízható jelzője az értelmi-érzelmi fejlődésnek.
Már a fiatal csecsemő érdeklődését is megragadják a mozgó, színes vagy zenélő tárgyak, a kiságya fölé függesztett figurák; ebben az életkorban azonban még csak nézegeti, figyeli azokat. Később megtanulja, hogy a körülötte lévő tárgyakat ő maga is manipulálni képes, és elkezdi azokat kézzel vizsgálni, maga mellől lesöpörni, ütögetni. Kb. három hónapos csecsemő számára ezért már illik olyan tárgyakat is biztosítani, ágya fölé felfüggeszteni, amelyeket fekvő helyzetből is meg tud érinteni. Öt hónapos korában a csecsemő szinte mindent a szájába vesz, ami a keze ügyébe akad, ezért a játékait úgy kell megválasztani, hogy azok kézbe foghatók, de lenyelhetetlenek legyenek, és a szájba kerülve ne okozzanak sérülést.
Ha játékok vásárlására szánjuk el magunkat, válasszunk olyanokat, amelyek élénk színűek, hangot adnak, vagyis könnyen megragadják a csecsemő figyelmét. Azok, amelyeken gombokat lehet nyomogatni, karokat húzgálni, és ekkor valami történik, egyrészt interaktív viselkedésre serkentik az apróságot, másrészt elősegítik az ok-okozati összefüggések felismerését.”
 
Ne feledje azonban a következőket:
  1. Egyetlen játékszer sem helyettesíti a szülővel való játékot, az ő reakcióit és jelenlétét!
  2. Soha ne hagyja a gyermeket felügyelet nélkül; akkor sem, ha épp békésen foglalatoskodik valami ártatlannak látszó tárggyal!
  3. Ne adjon a kezébe éles szélű, vagy levehető mozgó alkatrésszel bíró tárgyakat!
 
 
 JÁTÉKOK
 

FÜGGESZTHETŐ ALAKZATOK
Ma már a legtöbb babakocsit és babahordozót úgy tervezik, hogy a bennük fekvő csecsemő látóterébe különböző alakzatok legyenek felfüggeszthetők. A kis utas eleinte csak nézegeti ezeket, később megpróbál értük nyúlni – így a játékok egyszerre stimulálják őt vizuálisan és fizikailag.
Pl.: ágyra szerelhető forgó-zenélő játékok (műanyag, plüss, fa változatban), ágyjátékok (feltekerhető, felfüggeszthető, zenélő plüss állatkák, műanyag zenélő állatfigurák), csörgők (plüss, műanyag), játszószőnyegek, játszóállványok stb.
 
CSÖRGÖK, RÁGÓKÁK
Ezek a műanyagból vagy gumiból készült tárgyak a fogzással járó rágási kényszert és viszketést hivatottak csillapítani. E gyűrűk rágáskor masszírozzák és hűsítik az ínyt; egyfajta speciális gélt vagy desztillált vizet tartalmaznak, amelyeknek hatékonysága leginkább akkor érvényesül, ha néhány órára a hűtőszekrénybe helyezzük őket. Jó, ha többet is beszerzünk belőlük.
 
BABAKÖNYVEK, RAJZESZKÖZÖK

A mesék, történetek olvasása már akkor is nagyon fontos, amikor a csecsemő látszólag még túl kicsi ahhoz, hogy megértse. Igazából ugyanis az számit, hogy valaki beszél hozzá. Mutasson neki a könyvből képeket, később, pedig kérje, hogy ő mutassa meg a cicát, kutyát stb. az ismerős oldalakon. Pl.: PVC babakönyvek (könnyű a tisztításuk, színesek, sok esetben sípolnak, és a vízben is játszhatnak vele), simogatós könyvek, mesekönyvek stb.

Rajzeszközök: mágneses rajztábla, majd rajzfüzet ceruza, filctoll, zsirkréta,vizfesték, gyurma, nyáron kréta. Kisasztal székkel a foglalkozásokhoz.

 
GURULÓ FIGURÁK
A húzható vagy tologatható, gurulás közben csattogó-klaffogó vagy zenélő figurák időtlen kedvencek, amelyek használata – a zsinór megfogása és húzása – a kéz és az ujjak igen finom koordinációját feltételezi, ill. elősegíti annak kialakulását.
Pl.: tologató fa játékok, húzható zenélő vagy csörgő műanyag figurák, járművek (favonat, fatraktor) stb.
 
NYOMOGATHATÓ GOMBOK
A kézügyesség fejlődésével párhuzamosan az idősebb csecsemő egyre inkább örömét leli a játékokon található gombok nyomogatásában, a felnőttek mozdulatainak utánzásában.
Pl.: nyomógombos zenélő játékok különféle formákban (állatos, járműves, xilofon, zongora, telefon) stb.
 
MULTIFUNKCIÓS, LOGIKAI JÁTÉKOK
Egyes játékok többféleképpen is felhasználhatók. Pl.: egymásra építhetők, vagy különböző sorrendben zsinórra fűzhetők, meg kell találni az egyes formákhoz tartozó nyílásokat, össze kell illeszteni, ki kell rakni az alakzatokat. Montessori torony, forma bedobó, egymásba rakható poharak, épitő kockák, kirakó, maci öltöztető játék stb. Nagyon sok fa logikai játékot találni. 

  
SZABADTÉRI JÁTÉKOK
Labda, dömper, lábbal hajtható motor, kisautó, később tricikli, bicikli, hintázó eszköz bentre is (ló, vagy egyéb, akár egy fotel is megteszi, a lényeg, hogy hintázzon), homokozó szett, fürdő játék bentre is, hinta, pancsoló, csúszda stb.
 

 

KÖZÖS JÁTÉK

 
„A szülő feladata nem merül ki a csecsemő életfunkcióinak fenntartásában – vagyis a táplálásban, öltöztetésben és tisztán tartásban – jelenléte a normális pszichoszociális és értelmi fejlődés elérésében is nélkülözhetetlen. A fiatal csecsemő legkorábban a szülő reakcióiból tanulja meg a társas együttélés szabályait, ismeri fel a különböző ok-okozati összefüggéseket, sajátítja el az érzelmek kifejezésének eszközeit, később a hasonló korú gyermekek társaságában csiszolódik. A legjobb tehát, amit egy szülő a gyermekével tehet, hogy foglalkozik vele – azzal, hogy beszél hozzá, vagy mesét olvas neki, a kommunikatív készségeit fejleszti; azzal, hogy szeretgeti és dicséri, erősíti az önbecsülését, bizalmát és kötődésé; azzal hogy korlátokat szab neki, megkönnyíti a társadalomba való beilleszkedését, azzal pedig, hogy játék közben kihívások elé állítja, stimulálja a gondolkodását és problémamegoldó képességét. Csak arra kell odafigyelni, hogy ne degradálódjon le valamiféle „képzés” eszközévé.”
 

KEZDEMÉNYEZZEN EGYÜTTMŰKÖDÉST
Még az olyan egyszerű játék is, mint amilyen egy csörgő, kiválóan fejleszti a csecsemő logikáját és készségeit. Dugja el előle, és rázogassa, miközben ő a hang alapján igyekszik majd megkeresni. A sikert ne felejtse dicsérettel jutalmazni.
 
JÁTÉKOK
A játékok mindig izgalmasabbak, ha van, aki életre keltse őket. A megunt darabokkal is érdeklődést válthat ki, ha mozgatja azokat, és hangot ad hozzájuk. Pl. bábok. Szerepjáték kellékek (kisseprű, konyhai eszközök, barkácsoló stb.)
 
BÚJÓCSKA
Eszközöket nem igénylő, ugyanakkor rendkívül interaktív játék. Takarja el a tenyerével az arcát, és maradjon csendben, majd kis idő múlva fedje fel magát. Utóbbihoz használjon erőteljes, felfokozott mimikát és csodálkozó hangokat. Az ismerős arc „eltűntetését” végigélő csecsemő boldog és izgatott lesz, amint azt viszontlátja.
 
KERESGÉLŐ
A kisgyermekek egyik kedvence, amely újra és újra a felfedezés élményével gazdagít. Rejtsen el valamilyen ismerős tárgyat egy párna vagy törölköző alá, és hagyja, hogy ő megkeresse. Ha megtalálta, jutalmazza puszival, öleléssel.

 
A fenti cikkek megtalálhatók: Dr. France Williams: Kezdő szülők kézikönyve 84-87. oldal